Veiling eerste vaatje Hollandse Nieuwe 2017 - West ReclameAdvies - radio en televisie adverteren

Veiling eerste vaatje Hollandse Nieuwe 2017

Het haringseizoen start in 2017 officieel op woensdag 14 juni. Deze start wordt voorafgegaan door de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe op DINSDAG 13 juni 2017 om 14.00 uur in de Visafslag Scheveningen. Traditiegetrouw keurt een gekwalificeerd proefpanel de nieuwe haring, waarna het eerste vaatje wordt geveild en de opbrengst wordt gedoneerd aan een goed doel.

Een paar ton media-exposure met het eerste tonnetje

Ruim 30 jaar lang is de veiling een aantrekkelijk evenement voor pers. Vooraanstaande landelijke en regionale RTV zenders en grote dagbladen zijn aanwezig. Dit leidt tot uitgebreide verslaggeving van het evenement, variërend van aandacht tijdens het tv-journaal tot uitgebreide nieuwsberichten in diverse media. De koper van het eerste vaatje wordt uiteraard in deze uitingen genoemd, wat afgelopen jaren een landelijke media-exposure met een waarde van een paar ton vertegenwoordigde! Dit betrof niet alleen exposure via landelijke tv, radio en print, ook online media besteden hier veel aandacht aan.

Amerikaanse veiling

Het is een veel voorkomende misvatting dat de koper van het eerste vaatje het eindbedrag van de veiling betaalt. De veiling wordt traditiegetrouw op de zogenaamde Amerikaanse wijze van verkoop geveild. Dit houdt in dat door alle bieders kleinere bedragen vanaf € 100,- geboden kunnen worden. Alle bedragen bij elkaar opgeteld leveren uiteindelijk een hoog eindbedrag op. Elke bieder kan meerdere malen een bod doen, waarbij per bieder de bedragen opgeteld worden en elk geboden bedrag ook betaald moet worden. De bieder die als laatste een bod heeft uitgebracht voor de slag van de hamer, is de uiteindelijke koper van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor het totaal aan biedingen die hij heeft geboden. Voordeel van deze wijze van verkoop is dat met vele bieders tezamen een aanzienlijke opbrengst binnengehaald kan worden voor het goede doel.

Goed doel

Onder het motto ‘echte maatjes laten liefste wensen uitkomen’, gaat de opbrengst van de veiling dit jaar naar Make-A-Wish Nederland. De presentatie van het evenement wordt verzorgt door Wendy van Dijk, als ambassadeur van dit goede doel.
Make-A-Wish Nederland houdt zich dagelijks bezig met het vervullen van de allerliefste wens van kin-deren met een ernstige, soms levensbedreigende ziekte. Zelf heeft de stichting ook een grote wens: een ‘Wish-on-Wheels’. Dit is een speciale bus, uitgerust met alle materialen die zintuigen activeren, zoals een waterbed, lichtjes en muziek. Deze bus is bedoeld om kinderen, met een beleving jonger dan drie jaar en een levensbedreigende ziekte, een geluksmoment te bezorgen. Door hen te kunnen bezoeken met deze bus, kunnen we kind en gezin een onvergetelijke beleving geven door hen in een veilige omgeving te laten genieten.

Wilt u meebieden voor het eerste vaatje haring? De biedersinformatie en het aanmeldingsformulier is te downloaden via het Visbureau.

Na afloop van de veiling wordt er een video compilatie van de middag gemaakt waarin we tevens alle bieders hartelijk bedanken voor hun bijdrage. Bekijk hier de video van 2016: