Studentenstad Den Haag verkennen op een fiets van nul euro - West ReclameAdvies - radio en televisie adverteren

Studentenstad Den Haag verkennen op een fiets van nul euro

Jaap Wielaart

Ik kijk mijn ogen uit. Met wat voor een blitse fiets komt mijn zoon nu weer aan rijden? Er zit een groot reclamebord in verwerkt dat wel, maar wel een stoer rijwiel waarmee je gezien wilt worden. ‘Dit is een studentenfiets’, legt mijn zoon uit. ‘Het concept is helemaal nieuw. Ik heb me erop ingeschreven via de website, en vanaf nu mag ik erop rijden. Voor nul euro. Cool hè? En moet je kijken’, gaat hij verder. ‘Ik zet hem op slot met een app op mijn telefoon, mijn stuur kan 360 graden draaien, en de banden kunnen niet lek. En als ik panne heb, dan komen ze me waar dan ook te hulp.’ Ik sta versteld. Wat een fantastische innovatie.

Als ik me er verder in verdiep, lees ik dat het gaat om een technische startup met een beperkt aantal fietsen in de grote steden, waar een enorme run op is. Wie het eerst komt wie het eerst maalt, is het dan ook. En ook sponsors melden zich massaal aan. Ze willen allemaal op de rijdende outdoor reclame, die volgens de website 107 procent impact heeft ten opzichte van 54 procent bij statische billboards. Ik heb zo’n gevoel dat we hier niet bij moeten achterblijven.

Den Haag is sinds een paar jaar namelijk bezig een serieuze studentenstad te worden. Naast de Hotelschool, de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan heeft Den Haag inmiddels ook een universiteit in haar poorten. Het gaat om de Haagse campus van de Universiteit Leiden, waar zes van de zeven faculteiten hun dependance hebben. En niet zomaar een. Als je over de Turfmarkt loopt, weet je niet wat je ziet. De Haagse Campus zit in prachtige panden, waar je als student maar wat graag je studietijd doorbrengt, lijkt me.

Zo’n universiteit geeft een enorme impuls aan de stad. Er komen docenten en professoren naar Den Haag, er is behoefte aan huisvesting, er ontstaan connecties met het bedrijfsleven en het creëert mooie startups. Kortom, echt een verrijking. Maar liefst 3500 studenten volgen hier studierichtingen als internationaal recht en bestuurskunde.  Den Haag is the place to be!

En dat willen we die studenten laten zien tijdens the Hague Orientation Programma (HOP), de introductieweek van de Universiteit. In onze Rabo stand op het Malieveld tonen we wat er allemaal te beleven is in het Haagse. Den Haag is namelijk met recht een hippe stad. Kijk maar naar het aanbod van kunst en cultuur in de stad en alle activiteiten die er te doen zijn op Scheveningen. Want Den Haag is een stad aan zee. Je kunt in je vrije tijd naar een beachclub, surflessen krijgen, buitensporten op het strand en zelfs met je voeten in het zand tentamens voorbereiden. Na het genieten van de ondergaande zon fiets je met je gesponsorde fiets weer terug naar je studentenkamer. En in de weken rond de introductieweek kan het zijn dat er Rabobank op die fiets staat. Want daar doen wij natuurlijk aan mee.

Een goed nieuw studiejaar toegewenst,

Jaap Wielaart
Directievoorzitter Rabobank Regio Den Haag