Online bereik regionale omroepen omhoog! - West ReclameAdvies - radio en televisie adverteren

Online bereik regionale omroepen omhoog!

Het bereik van de regionale online kanalen is gestegen in de afgelopen 3 jaar. En dat terwijl de kijkers en luisteraars trouw blijven aan de regionale radio- en tv-zenders. In 2017 kijken en luisteren er evenveel mensen als in 2015. Zij geven de regionale omroep een ruime voldoende met een 7,3.

Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction, dat twee keer per jaar het bereik van de regionale omroepen meet onder 800 mensen per regionale omroep. De Stichting Regionale Publieke Omroep komt met de cijfers naar buiten. Dat is het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor de publieke media-opdracht op regionaal niveau.

In de afgelopen 3 jaar is het bereik van de regionale online kanalen (website, app en sociale media) in het eigen verzorgingsgebied gestegen van 30% naar 39%. De televisiekanalen bereiken nog steeds 72% en de radiokanalen 42% van de Nederlanders van 18 tot en met 75 jaar. Het weekbereik van de regionale tv zenders is 45% en van de radiozenders 24%.

Vrijwel alle Nederlanders kennen de regionale omroepen. 97% van de Nederlanders kent de regionale tv-zender. Negen van tien Nederlanders kennen de regionale radiozenders. De gemiddelde kijktijd (tv) is 27 minuten en de gemiddelde luistertijd (radio) is 85 minuten per dag.

Sinds 2013 worden het bereik en de waardering gemeten van de kanalen van de regionale omroepen onder een steekproef die groot genoeg is om betrouwbare cijfers te leveren per verzorgingsgebied.

Bron Villa Media